Ligesom dig, ønsker vi også at tage et kig ind i krystalkuglen, og spå om markedstendenserne for 2023 – som har betydning for vores strategi.
Udfordringerne som følge af Corona pandemien og den økonomiske usikkerhed i verden vil gøre 2023 til et år, der på ingen måde vil kunne sammenlignes med de forrige. Eftervirkningerne vil fortsat have konsekvenser for mange virksomheder, derfor har vi samlet det vigtigste, du og din virksomhed bør vide for at tilpasse jeres strategi til de digitale marketingtrends for 2023. For ja, markedsføring har en stor rolle at spille.
- Genovervej din medieplan 🔍
Tag et kig på, om blandingen af kanaler og dit Content når ud til den tiltænkte målgruppe, som vil købe dine produkter/service. Overvej, hvilken positiv handling du kan foretage for autentisk at støtte underrepræsenterede stemmer og fællesskaber i din målgruppe. - Fokus på din målgruppes privatliv🛡
Googles nyeste undersøgelser viser, at privatlivets oplevelser påvirker forbrugernes tillid. Tallene viser, at en dårlig online privatlivsoplevelse kan være enormt skadelig for din virksomhed, da dette ses som værende lige så skadeligt som tyveri af deres data. En dårlig online privatlivsoplevelse er nok til at få 43 % af de 20.000 adspurgte i Googles undersøgelse, til at skifte til et andet mærke. - Vi lever i en Generation Z verden – husk det 🌍
‘Gen Z’ er den første generation, der fuldt ud er vokset op med internettet, og måden hvorpå de navigerer og interagerer online på, udvikler sig hele tiden – følg derfor med! De mest relevante platforme for denne generation i dag er dem, der er dynamiske og meget visuelle. Disse opfylder generationens statiske behov på nye og innovative måder. Prøv ikke at bringe Gen Z forbrugerne ind i din virksomheds verden uden et WHY. Forstå deres udækkede behov, og prioriter relevans og autenticitet til at skabe visuelt, kreativt content. Husk der mange der vil være ligesom ‘Gen Z’ fordi det virker nemt. - Spiselige videoer, der vækker appetit 📲
Det er vigtigt at udnytte den bedste praksis for historiefortælling til at skabe det mest engagerende indhold, i form af korte visuelt fængende videoer. For eksempel skal videoer springe direkte ind i handlingen. Med kun 3 til 60 sekunders tilgængelig annoncetid er der ingen grund til at oprette en præmis eller etablere en historie med masser af ekstra kontekst. Læs evt. vores seneste blogindlæg om opbyggelse af en SoMe video. - Giv din hjemmeside en makeover, og invitér indenfor 🛍
Forbrugere køber oftere online som et resultat af drastiske ændringer i forbrugeradfærd i løbet af de foregående år, som hovedsagelig blev forårsaget af lockdowns og hjemmegående ordrer. Det nemt (bestemt på mobilen), du udviser troværdighed, det er overskueligt og sikkert. - Handel på Sociale Medier får et eksponentielt boom 🚀
I forlængelse med ovenstående punkt, ser man tendenser til, at forbrugere nu oftere bruger sociale medier som Facebook, Instagram og TikTok til at foretage deres research og køb. Faktisk har TikTok mere end 1 ud af hver 5 brugere, der accepterer at bruge platformen til at købe produkter. Handel på de sociale medier øger bekvemmeligheden og interaktionssiden af shopping, hvilket bidrager til dens stigende popularitet. - Stemmesøgning er stigende 🗣
Devices som Apples Siri, Amazons Alexa og Google, der før i tiden blev brugt til telefonopkald, er i stigende grad blevet en del del af forbrugernes kunderejse. Dette er en spændende tendens, og du bør overveje at forbedre dine produktdetalje sider for stemmesøgnings anmodninger fra kunder i 2023 for at gøre dit websted mere stemmesøgning venligt. - Kundeservice alle døgnets timer: Chatbot 🤖
Chatbots forventes at være en af de mest foretrukne metoder til at tilbyde kundeservice i 2023. Chatbots er nyttige på grund af den døgnåbne support, som den tilbyder. Til trods for, at der er plads til forbedringer, har chatbots en enorm effekt på kundetilfredsheden, grundet de hurtige svar og support efter normal åbningstid.
Indtænk de 8 punkter i din medieplanlægning, så er du klar til at tackle nogle af de vigtigste trends i moderne marketing i 2023